Δράσεις διά βίου μάθησης στην Ανώτατη Εκπαίδευση (απόκτηση ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας σε νέους επιστήμονες κατόχους διδακτορικού) ακ. ετών 2024 - 2025, 2025 - 2026 και 2026 - 2027
Δράσεις δια βίου μάθησης στην ανώτατη εκπαίδευση, όπως η απόκτηση ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας από νέους επιστήμονες κατόχους διδακτορικού εντός των ΑΕΙ, ως δράσεις προώθησης ευκαιριών αναβάθμισης δεξιοτήτων, επαγγελματικής και ακαδημαϊκής κινητικότητας και διασύνδεσης με την αγορά εργασίας. Στο πλαίσιο της δράσης δύναται να απασχολούνται νέοι επιστήμονες ως εντεταλμένοι διδάσκοντες σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Ν.4957/2022 όπως ισχύει.
Η παρούσα Πρόσκληση αφορά στα ακαδημαϊκά έτη 2024 – 2025, 2025 – 2026 και 2026 – 2027.
1. Η δράση στοχεύει στην απόκτηση ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας από νέους κατόχους διδακτορικού διπλώματος μέσω της ανάθεσης αυτοδύναμης διδασκαλίας, οι οποίοι:
α) έχουν λάβει το διδακτορικό τους εντός της τελευταίας δεκαετίας (ημερομηνία επιτυχούς υποστήριξης μετά: την 1/1/2014 για το ακ. έτος 2024 - 2025, την 1/1/2015 για το ακ. έτος 2025 - 2026 και την 1/1/2016 για το ακ. έτος 2026 - 2027).
β) διαθέτουν σωρευτική αυτοδύναμη διδασκαλία, μετά την απόκτηση του διδακτορικού διπλώματος, σε Α.Ε.Ι. που δεν υπερβαίνει τα πέντε (5) ακαδημαϊκά εξάμηνα.
Ως προς το θέμα της προγενέστερης αυτοδύναμης διδασκαλίας ενός υποψηφίου ωφελούμενου σημειώνονται τα εξής:
- Σε επίπεδο αίτησης υποψηφιότητας, ο δυνητικά ωφελούμενος θα πρέπει να υποβάλει Υπεύθυνη Δήλωση του ν.1599/1986 όπου θα αναφέρεται η συνολική διάρκεια της αυτοδύναμης διδασκαλίας του σε φορείς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μετά την απόκτηση του διδακτορικού διπλώματος,
- Η ΕΥΔ ΠΑΔΚΣ δύναται να προχωρήσει σε διασταύρωση της προγενέστερης διδακτικής εμπειρίας αξιοποιώντας κάθε πρόσφορο μέσο (όπως ενδεικτικά: Απογραφικά Δελτία των Πράξεων των προσκλήσεων του ΕΣΠΑ των ΠΠ 2014-2020 & 2021-2027 καθώς και πλατφόρμα καταγραφής αυτοδύναμης διδασκαλίας σε φορείς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που θα αναπτυχθεί από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού).
2. Αποκλείεται η απασχόληση ως ωφελούμενων - εντεταλμένων διδασκόντων φυσικών προσώπων που έχουν μία (1) από τις ακόλουθες ιδιότητες:
α) Ομότιμοι Καθηγητές και αφυπηρετήσαντα μέλη Δ.Ε.Π. του οικείου ή άλλου Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αλλοδαπής,
β) μέλη Δ.Ε.Π., Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) των Α.Ε.Ι., Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Σ.Ε.Π.) του Ε.Α.Π.
γ) ερευνητές και λειτουργικοί επιστήμονες ερευνητικών και τεχνολογικών φορέων του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 (Α’ 258) και λοιπών ερευνητικών οργανισμών,
δ) συνταξιούχοι του ιδιωτικού ή ευρύτερου δημόσιου τομέα,
ε) υπάλληλοι με σχέση δημόσιου δικαίου ή Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου σε φορείς του δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014,
στ) φυσικά πρόσωπα που έχουν υπερβεί το εξηκοστό έβδομο (67ο) έτος της ηλικίας.
3. Δεν είναι δυνατός ο επιμερισμός μιας θέσης σε περισσότερους ωφελούμενους.
4. Κάθε δικαιούχος/ Ε.Λ.Κ.Ε Α.Ε.Ι δικαιούται να υποβάλει μια προτεινόμενη Πράξη ανά ακ. έτος για το μέγιστο αριθμό θέσεων / ωφελούμενων πλήρους απασχόλησης του Παραρτήματος Α. Στον Πίνακα 1 του Παραρτήματος Α αποτυπώνεται η κατανομή των θέσεων ανά δικαιούχο για ακ. έτος 2024-2025, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ). Επισημαίνεται ότι για τα ακ. έτη 2025-2026 και 2026-2027 θα υπάρξει αντίστοιχη κατανομή. Οι θέσεις αυτές προκηρύσσονται ανά ακαδημαϊκό εξάμηνο. Επιτρέπεται η υπέρβαση του ανωτέρου αριθμού εφόσον επιλεγούν ωφελούμενοι με καθεστώς μερικής απασχόλησης και με την προϋπόθεση ότι η δαπάνη ανά ακ. έτος δεν θα υπερβαίνει τη δαπάνη που αντιστοιχεί στο μέγιστο πλήθος θέσεων πλήρους απασχόλησης του δικαιούχου.
5. Η προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος/ συμμετοχής στη δράση προς δυνητικά ωφελούμενους οφείλει να συνάδει με το εκπαιδευτικό θεσμικό πλαίσιο (Ν.4957/2022 όπως ισχύει), να ακολουθεί κατά το δυνατόν το σχετικό υπόδειγμα (Παράρτημα Β) και να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα ακόλουθα στοιχεία: α) μέγιστο αριθμό διαθέσιμων θέσεων ωφελούμενων ανά Τμήμα, με κατανομή που προκύπτει με απόφαση της Συγκλήτου ή αντίστοιχου αρμόδιου οργάνου του Ιδρύματος, β) τον τίτλο και γνωστικό αντικείμενο της προς πλήρωση θέσης, γ) το διδακτικό έργο που πρόκειται να ανατεθεί (μάθημα, ώρες), δ) τη μεθοδολογία και κριτήρια επιλογής των ωφελουμένων - μοριοδότησης τυπικών και ποιοτικών προσόντων των υποψηφίων, όπως τίτλοι σπουδών, ερευνητικό και επιστημονικό έργο, υπεύθυνη δήλωση για τυχόν προγενέστερη αυτόνομη διδακτική εμπειρία, κ.α., ε) τη διάρκεια της σύμβασης, στ) το καθεστώς απασχόλησης (πλήρους ή μερικής σε περίπτωση σύμβασης εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου), ζ) υπόδειγμα-παράρτημα πρότυπης σύμβασης με ωφελούμενους (σύμβαση Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου ή/και ανάθεσης έργου όπως επιλεγεί).
Θα πρέπει να αναρτάται στις ιστοσελίδες του δικαιούχου (Τμήματος, Πανεπιστημίου και Ε.Λ.Κ.Ε) και να είναι προσβάσιμη μέσω της ιστοσελίδας της ΕΥΔ Προγράμματος «ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΟΧΗ» (https://espa-anthropinodynamiko.gr/) καθώς και μέσω της ενιαίας διαδικτυακής πύλης του ΕΣΠΑ (https://www.espa.gr/). Σημειώνεται ότι προκειμένου να διασφαλιστεί επαρκής δημοσιότητα των Πράξεων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ μέσω των ιστοσελίδων των εκάστοτε δικαιούχων, είναι απαραίτητο οι σχετικές πληροφορίες να είναι όχι μόνο διαθέσιμες, αλλά και εύκολα προσβάσιμες στους πολίτες.
6. Η διαδικασία επιλογής ωφελουμένων στο πλαίσιο της παρούσας πρόσκλησης του ΕΣΠΑ πραγματοποιείται υπό το σχετικό θεσμικό πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για τη συγκρότηση (τριμελών) Επιτροπών Αξιολόγησης εντεταλμένων διδασκόντων των ΑΕΙ και της τήρησης του πλαισίου περί μη σύγκρουσης συμφερόντων (Κανονισμός ΕΕ/2018/1046). Ειδικότερα στο άρθρο 61, παρ. 3. «Σύγκρουση συμφερόντων» του Δημοσιονομικού Κανονισμού 1046/2018 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιουλίου 2018 «σχετικά με τους δημοσιονομικούς κανόνες που εφαρμόζονται στον γενικό προϋπολογισμό της Ένωσης …», ορίζεται ότι σύγκρουση συμφερόντων υφίσταται όταν η αμερόληπτη και αντικειμενική άσκηση των καθηκόντων δημοσιονομικού παράγοντα ή άλλου προσώπου που συμμετέχει στην εκτέλεση του προϋπολογισμού υπονομεύεται από οικογενειακούς ή συναισθηματικούς λόγους ή από πολιτικούς ή εθνικούς δεσμούς, από οικονομικό συμφέρον ή από οποιοδήποτε άλλο άμεσο ή έμμεσο προσωπικό συμφέρον.
Οι Επιτροπές Αξιολόγησης των ΑΕΙ έχουν την ευθύνη της τεκμηριωμένης εισήγησης των ωφελουμένων που θα επιλεγούν, της διασφάλισης της κατά το δυνατόν έγκαιρης ολοκλήρωσης της διαδικασίας, καθώς και του ελέγχου γνησιότητας των υποβαλλόμενων στοιχείων, τίτλων και δημοσιεύσεων. Η απόφαση για την ανάθεση της διδασκαλίας λαμβάνεται από την οικεία Συνέλευση του Τμήματος ή της Σχολής και την Επιτροπή Ερευνών σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 173 του ν. 4957/2022.
7. Η σύμβαση ανά ωφελούμενο ακολουθεί το υπόδειγμα της αντίστοιχης προκήρυξης του δικαιούχου ΑΕΙ, περιλαμβάνει τις υποχρεώσεις και τους ειδικότερους όρους απασχόλησης και υπογράφεται από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Ερευνών του Ε.Λ.Κ.Ε. Επιτρέπεται η σύναψη σύμβασης μεταξύ εκάστου ωφελούμενου και ενός μόνο ΑΕΙ ανά ακαδημαϊκό εξάμηνο. Συνεπώς ωφελούμενος της Πρόσκλησης (δηλ. εντεταλμένος διδάσκων που πληροί τις προϋποθέσεις των παρ. 1 και 2 της Πρόσκλησης) δεν μπορεί να έχει παράλληλα άλλη ενεργή σύμβαση ως εντεταλμένος διδάσκοντας, από οποιαδήποτε πηγή χρηματοδότησης (όπως αυτές προσδιορίζονται στην παρ. 6 του αρ. 173 του Ν. 4957/2022). Προς το σκοπό αυτό, για την αποφυγή χρηματοδότησης παράλληλων ενεργών συμβάσεων ενός ωφελούμενου από το ΠΑΔΚΣ, ο δικαιούχος πριν την υπογραφή των συμβάσεων, αποστέλλει στη μονάδα Β3.2 της ΕΥΔ ΠΑΔΚΣ τα ΑΦΜ των ωφελουμένων για λόγους σχετικής διασταύρωσης.
8. Το ύψος των μηνιαίων αποδοχών των ωφελούμενων καθορίζεται στην παρ. 5 του άρθρου 173 του Ν. 4957/2022 στο ογδόντα τοις εκατό (80%) του βασικού μισθού του Μ.Κ.1 της βαθμίδας του Επίκουρου Καθηγητή των μελών Δ.Ε.Π. των Α.Ε.Ι., καθώς και στο ογδόντα τοις εκατό (80%) του ειδικού επιδόματος διδασκαλίας και έρευνας της βαθμίδας του Επίκουρου Καθηγητή, για πλήρη απασχόληση, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο ν. 5045/2023 όπως ισχύει. Σε περίπτωση επιλογής τους με καθεστώς μερικής απασχόλησης εφαρμόζεται η παρ. 7 του άρθρου 153 του ν. 4472/2017 (Α’ 74).
9. Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 16 παρ. ζ και 75 παρ.1 του ν. 4957/2022, η Σύγκλητος του Α.Ε.Ι. εγκρίνει το ακαδημαϊκό ημερολόγιο, στο οποίο αναφέρονται η έναρξη και η λήξη των μαθημάτων του χειμερινού και του εαρινού εξαμήνου και των εξεταστικών περιόδων.
Η διάρκεια της απασχόλησης των ωφελουμένων προκύπτει βάσει ακαδημαϊκού ημερολογίου, με τον εξής τρόπο:
- ως έναρξη απασχόλησης θεωρείται η έναρξη των μαθημάτων του εξαμήνου,
- ως λήξη απασχόλησης θεωρείται η λήξη των εξετάσεων του εξαμήνου.
Σημειώνεται ότι η διεξαγωγή των εξετάσεων και η τελική βαθμολόγηση των φοιτητών κατά την εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου περιλαμβάνεται στις υποχρεώσεις και ευθύνες των ωφελουμένων.
10. Όσον αφορά στα θέματα κρατικών ενισχύσεων για τους ωφελούμενους, με βάση τα αναφερόμενα στη σχετική διατύπωση γνώμης της ΕΥΚΕ (με αρ. πρωτ. 103433/16-07-2024), διακρίνονται δύο περιπτώσεις:
- Για τους κατόχους διδακτορικών που είναι φυσικά πρόσωπα, δεν ασκούν καμία οικονομική δραστηριότητα και θα συνάψουν σύμβασης εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου με τους Ε.Λ.Κ.Ε των Α.Ε.Ι. δεν υφίστανται θέματα κρατικών ενισχύσεων.
- Για τους κατόχους διδακτορικών που ασκούν οποιαδήποτε οικονομική δραστηριότητα (π.χ. ελεύθεροι επαγγελματίες διαφόρων ειδικοτήτων, ατομικοί επιχειρηματίες κ.λπ) ή λόγω της παρούσας πρόσκλησης θα προβούν σε έναρξη οικονομικής δραστηριότητας, δεδομένου ότι αποτελούν επιχειρήσεις, τίθενται θέματα κρατικών ενισχύσεων. Στην περίπτωση αυτή, η σχετική ενίσχυση μπορεί να καταστεί ως συμβατή στο πλαίσιο του Κανονισμού (ΕΕ) 2023/2831 της Επιτροπής, της 13ης Δεκεμβρίου 2023 σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας.
11. Εάν κατά την εξέλιξη του ακαδημαϊκού έτους προκύψει αδυναμία συνέχισης του διδακτικού έργου εκ μέρους του ωφελούμενου, προκειμένου να μη διαταραχθεί η αλληλουχία των μαθημάτων στο πρόγραμμα σπουδών, επιτρέπεται η ανάθεση του υπολειπόμενου διδακτικού έργου στον πρώτο επιλαχόντα ή, εφόσον δεν υπάρχει, η επανάληψη πρόσκλησης του Ιδρύματος για το υπολειπόμενο διδακτικό έργο.
12. Παραδοτέο είναι η υλοποίηση των συμβάσεων των ωφελουμένων και σχετικής αποκτηθείσας εμπειρίας - διδακτικού έργου, που πιστοποιούνται βάσει σχετικής βεβαίωσης του Προέδρου του οικείου Τμήματος.
Σε ποιους απευθύνεται
ΕΛΚΕ ΑΕΙ
Περίοδος υποβολής
από 25/7/2024 έως 30/9/2026